نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2396
-
الف
+

مراسم سالروز «مولانا عبدالرحمان جامی» در «هرات» برگزار می شود

قرار است ازسالروز «مولانا عبدالرحمن جامی» در شهر «هرات» در مراسمی ویژه ای تجلیل شود.

 به گزارش آی فیلم 2، در نشستی که به ریاست مونسه حسن زاده معاون والی هرات با حضور  نمایندگان ریاست های اطلاعات فرهنگ، پوهنتون، رییس خدمات سکتوری و کارشناس فرهنگی برگزارشد پیرامون تجلیل از سال روز مولانا عبدالرحمن جامی، صدمین سالگرد روزنامه اتفاق اسلام و 90 سالگی انجمن ادبی هرات بحث همه جانبه صورت گرفت و شرکت کنندگان از آمادگی های لازم خبر دادند.

«مولانا عبدالرحمان جامی»، یکی از شاعران برجسته زبان پارسی است که از وی آثار فراوانی در بخش ادبیات، شعر، تصوف، عرفان و فلسفه به جا مانده است.

جامی در سال ‌۸۱۷ هجری قمری در دهستان «خرگرد جام» از توابع خراسان قدیم در نزدیکی شهر هرات افغاستان، به‌ دنیا آمد.

«عبدالرحمن جامی» در زمان سلطنت «سلطان حسین بایقرا» در سن ۱۳ ساله گی شهر هرات را برای زندگی انتخاب کرد و سفرهایی را به مکه، بغداد و تبریز آغاز کرد.

وی علوم دینی را در دوران نوجوانی در شهرهای هرات و در سفر کوتاهی به «سمرقند» فرا گرفت و زمانی که سرودن شعر را آغاز کرد، لقب جامی را به خاطر زادگاهش اختیار کرد.

«عبدالرحمن جامی» علاوه بر شعر و عرفان به علوم منطق‌، فلسفه‌، حکمت‌ اشراق‌، ریاضی‌ و طب نیز واقف بود و پس از مطالعه‌ و تحقیق‌ در علم عرفان‌ و تصوف‌ پای در رکاب بزرگان‌ متصوف آن زمان‌ گذاشت.

 آثار جامی را می توان در ردیف‌ شعرایی چون «انوری»، سعدی‌، حافظ، «خیام»‌، «فردوسی»‌ و «مولانا» دانسته و روشی که جامی در شعر و شاعری داشت دیگر تکرار نشده و از این رو می‌توان جامی را از آخرین‌ شعرای‌ صوفی‌ ادب فارسی‌ دانست‌.

مهم‌ترین‌ تألیفات وی‌ که بیش‌تر اهل شعر و عرفان به آن دسترسی دارند، شامل: «دیوان‌ اشعار»، «هفت‌ اورنگ»‌، «نفحات‌ الانس»،‌ «بهارستان»، «لوایح»، «اشعه‌ اللمعات»‌، «تاریخ‌ صوفیان»‌، «نقدالنصوص‌ فی‌ شرح نقش‌ الفصوص ابن‌ عربی»، «مناسک‌ حج‌ منظوم»‌، «مناقب‌ جلال‌الدین بلخی» «منشأت» و «نی‌نامه» است.

در پیوند با این خبر بخوانید :

آرامگاه جامی چهره سرشناس شعر و ادب فارسی در هرات

نظر شما
ارسال نظر